Italien - søndag den 17. februar 2019

Fra San Giorgio á Cremano til Termini

Forrige dag Oversigt Næste dag

På trods af, at vi har haft høj sol alle dagene i Italien, løb vi tør for strøm i aftes. Vi er nok også hårde ved batteriet med vores elektroniske dimser. Så vi trak strøm fra elskabet og fik ladet lidt på bodelen, mens vi spiste morgenmad og gjorde klar til afgang.

Så var det ud i den kaotiske trafik. Det gik meget fint med at komme ned på motorvejen, hvor vi skulle betale 2,20 euro, for at køre ind. Omkring Pompei drejede vi af motorvejen igen og fortsatte mod Sorrento. Landevejen dertil var i OK stand og trafikken var til at holde ud. Vi kørte også igennem et par lange tunneller undervejs. Så kørte vi rundt om Sorrento og havde en flot udsigt ned over byen. Turen fortsatte med bjergkørsel helt frem til vores destination. En parkeringsplads i en lille landsby - i håb om, at vi kunne parkere der for natten

Sorrento

Vi nåede frem til landsbyen Termini og parkeringspladsen var helt som forventet totalt fyldt op med biler. Marie fortsatte lidt ned af en lille vej, der så ud til at føre ud i noget snavs med serpentinersving og ingen plads. Så hun formåede at få vendt midt i et sving uden at genere nogen. Så kastede vi camperen ind i vejsiden bag en anden bil. Sådan gør de i Italien. Holder midt i et sving. Så kunne bilen da ses.

Marie smurte os et par klemmer, som vi hurtigt fortærede, inden vi begav os på en vandretur ud mod Punta della Campanella. Inden vi forlod Termini, fik vi en lille snak med en ung gut, der havde placeret en bar/restaurant meget strategisk, så alle vandrere kom forbi hans geshæft, uanset om de gik den ene eller den anden vej ud af Termini. Han lovede at have en kold øl klar til os, når vi kom tilbage.

Vandretur ved Punta Campanella
Punta Campanella

Turen ud mod Punta della Campanella gik først af en lille vej, der gik over i en meget smal vej, for til sidst at blive til en desideret sti. Let fremkommelig og fantastisk smuk. Vi havde et fint kig over mod Capri. Vi nåede fint ud til slutpunktet og besluttede os for at prøve kræfter med en sti, der gik op over en bakkekam tilbage mod Termini. Det blev noget af en klatretur og jeg tror, at vi brugte 3 1/2 time på at gå retur. Det var en udfordrende tur men vi blev belønnet med en helt formidabel udsigt ud over vandet. Bag os lå Capri, inde til venstre kunne vi skimte Napolibugten og Vesuvio og kiggede vi ud til højre, kunne vi se ind mod Amalfi kysten.

Capri fra Punta Campanella

Der blæste en kold vind fra nordøst, men heldigvis gik vi i læ det meste af turen. Den sidste nedstigning ned mod Termini igen var stejl og vi var ved at være trætte. I Termini ventede vores barmand på os og vi fik serveret en stor Peroni øl og et glas hvidvin. Det gjorde godt efter vandreturen. Han ville også gerne servere mad for os, men hans “restaurant”, der kun bestod af et enkelt bord indenfor, var ikke særlig hyggelig, så vi takkede pænt nej. Da vi skulle betale, ville han rigtig gerne sælge nogle hjemmelavede madvarer. Vi hoppede på den eneste ting, som han ikke selv havde lavet: en ost, som hans bror vistnok havde fabrikeret.

Vandretur ved Punta Campanella

Så tøffede vi tilbage til vores camper. Marie var ikke stolt ved at skulle parkere i svinget til natten, så vi kørte camperen hen imod byens torv, hvor der var blevet en lille plads til os. Her kunne vi fint holde med udsigt til byens samlingspunkt. Lidt suppe og pasta udgjorde et festmåltid oven på vandreturen.

Chiesa San Costanzo
Termini
Capri

Trætheden overmandede os hurtigt denne aften. Klokken var tæt på 21, da jeg tørnede ind.